Kategorier
Marknadsföring

Så ökar du din omsättning genom smart marknadsföring

Har du en bra produkt eller en tjänst som är bättre än dina konkurrenter? Då är det också dags att börja visa upp detta för dina kunder. Kunderna kommer inte av sig själva. Många företag lever kvar i en tid då man kunde lita på det goda ryktet och få nya kunder enbart genom rekommendationer och viss typ av marknadsföring. Det gäller inte riktigt idag.

Det finns all anledning för företag att se över den egna strategin för marknadsföring. Många ser detta som ett nödvändigt ont snarare än som en direkt väg till en ökad lönsamhet och en högre omsättning. Man vet någonstans att marknadsföring är viktigt – men man vill A) inte ta reda på vad som är bäst för den egna verksamheten och B) inte lägga mer pengar än nödvändigt på det. En kombination som kan vara direkt förödande.

Skapa en marknadsföringsplan

Det första steget är att skapa en strategi för den egna marknadsföringen. Det finns några tips som kan vara användbara för att skapa en marknadsföringsplan. Det första handlar om det självklara: att hitta sina kunder.

Med sina kunder menas att man hittar den målgrupp som varan eller produkten ska säljas till. Vill du sälja lyxiga badrumsdetaljer så kan du med fördel rikta in exempelvis annonsering mot magasin av det lite dyrare slaget där du vet att kunderna har mer pengar.

Ska du däremot sälja kläder med en mer ungdomlig touch så ska du också rikta din marknadsföring mot kanaler där ungdomarna finns. Vilket inte är exempelvis en annons i lokaltidningen utan snarare mot Instagram och andra sociala medier. En annan viktig detalj i en marknadsföringsplan handlar också om beskrivningen av den vara eller tjänst du säljer. Vad är unikt, vad skiljer den från övriga produkter på marknaden och varför ska en kund välja dig snarare än konkurrenten? Tänk igenom detta innan och formulera några meningar som visar er profil.

Du bör även arbeta aktivt med uppföljning och hitta en balans mellan tålamod och nya strategier. Ibland blir det helt fel. Du hittar inga nya kunder och du har lagt upp en galen strategi för din marknadsföring. Där måste du kunna ändra denna och byta inriktning. Samtidigt dock: det tar ofta tid att bygga upp ett eget varumärke och att få kunder att ta steget att välja dig – särskilt om du är ny i branschen. Där kan din marknadsföringsstrategi vara on spot , men där tålamodet blir avgörande. Följ alltid upp och se om det ska till några justeringar i form av exempelvis en större budget.

Våga prova ny marknadsföring

Det är tryggt att välja att annonsera i en tidning. Det är tryggt att lägga pengar på en reklam i radion och det är tryggt att välja att delta i olika kampanjer samtidigt som alla andra gör det. Men, ger det särskilt mycket valuta för pengarna? Där finns det inga garantier och mest troligt så är faktiskt svaret nej.

Det som visat sig är att annan marknadsföring ofta ger bättre investeringar. Exempelvis SEO – sökordsoptimering – där man låter ett företag jobba upp den egna verksamheten under specifika ord och nyckelfraser – exklusiva klockor Stockholm, exempelvis – har visat sig ytterst gångbart. Men ganska små ekonomiska medel kan man – beroende på bransch, stad och konkurrens – jobba sig uppåt i Googles sökmotor och väl där på toppen, eller förstasidan, börja skörda frukterna.

Fördelarna med denna typ av marknadsföring är att man som företag dels finns där kunderna är och att man också får kunder som redan är intresserade av produkten eller tjänsten. De har trots allt sökt aktivt efter den, eller hur?