Kategorier
Marknadsföring

Reklam – så lyckas du

I samband med att Jan Stenbeck sjösatte sitt projekt med tv3 så kom också vårt tv-tittande att förändras. Plötsligt fanns det ett större urval och plötsligt så fanns det också ett större utrymme för trams, för lättsam underhållning, för allvar och för – reklam. Reklam var någonting helt nytt i Sverige. Någonting nytt som möttes av både jubel och av hårda ord. Någonting hatat – men också älskat.

Vissa hatade då – och hatar fortfarande – reklam av hela sitt hjärta. Andra var mer välkomnande och såg reklamen som en chans att exempelvis gå på toaletten under en spännande film, göra lite fika eller, rentav, njuta av hantverket. För, man kan inte glömma bort att all reklam handlar om ett hantverk där ett företag – en reklambyrå – tagit fram en film som A) ska visa upp en produkt och B) få dig som tittare att köpa produkten i fråga.

I vissa fall skapas reklam som enbart finns där och som irriterar i sin likgiltighet. I andra fall skapas nästan ren tv-historia där reklamen i fråga blir en riktig snackis. Här kan man direkt nämna några exempel på detta i form av följande:

  1. Lotto-Åke. Mannen som sitter ned på ett möte med sin chef och som hela tiden härmar denne – i synnerhet med frasen Har du problem?
  2. OLW. Har ni fest, eller? Frasen satte sig direkt i våra hjärtan och där den töntige killen – som har alla tjejer hemma hos sig – avslutar ett samtal från några hårda grabbar som undrar var alla – citat: brudarna är. OLW har alltid legat i framkant gällande marknadsföring via reklamfilmer.
  3. Norrlands Guld. Samma sak gäller för Norrlands Guld som alltid haft en förmåga att anamma tidens anda och skapa unika uttryck genom tv-mediet. Gärna med taglinen – När du vill vara dig själv för en stund – och gärna med andemeningen att någon cool personer byter till en mjukare personlighet då han/hon dricker den ölen.
  4. Poolia. Ibland blir reklamen större än företaget. Poolia är ett exempel på detta. Bemanningsföretaget fick en udda reklamfilm skapad för sig där filmerna i fråga skapade en generation av spydighet. Behöver du hjälp – invänta svar från personen i fråga – ring Poolia. Används fortfarande och håller ännu!
  5. Ipren. Jag är Ipren, den intelligenta värktabletten – mot feber och ledvärk är jag en effektiv en… Du minns garanterat sången och den lille mannen utklädd till värktablett som hamrade in budskapet om dessa värktabletter och deras förträfflighet medelst en gitarr och en, nåja, skönsång. En riktig klassiker som dock senare kom att fällas för vilseledande reklam då man kom fram till att en värktablett inte kan vara intelligent.

Vilka ingredienser har en bra reklamfilm?

Man kan dra lärdom av dessa reklamfilmer och försöka hitta ut en väg till att själv skapa en odödlig reklamfilm. Det finns några faktorer som löper som en röd tråd genom de vi ovan gått igenom och dessa bör också finnas i den reklamfilm som du planerar att ta fram tillsammans med den reklambyrå du anlitar.

  • Igenkänning. Alla kan, på något sätt, känna igen oss i huvudpersonerna i dessa filmer. Det är också målet. Manuset ska vara genomtänkt och det ska leda till att man som tittare kan känna igen – och identifiera sig med – varumärket.
  • Uppmärksamhet. En annan gemensam nämnare mellan de ovan nämnda filmerna är att de sticker ut. Någon har kommit med en vågad idé – och fått uppbackning och haft modet att köra på. Ingen av dessa reklamfilmer skulle sett dagens ljus om det inte funnits mod – både hos reklambyrån och hos kunden. Bra reklam sticker ut, skapar en snackis och blir stora på helt rätt sätt.
  • Humor. Det allra tydligaste är att det finns en humor i de reklamfilmer som ofta blir snackisar. Man tycker att de är roliga och man börjar härma dem. Humor är svårt att lyckas med. Det kan slå åt andra hållet också där man som tittare tycker att filmen är töntig, pinsam och larvig och där man aldrig – under några som helst omständigheter – skulle vilja förknippas med den produkten. Det är en ren balansgång som få klarar av att bemästra. Vill man göra en rolig reklamfilm så måste man ha tungan rätt i munnen. Om inte – ja, då kommer magplasket att bli kännbart.