Kategorier
Företagande

Bygg ett starkt varumärke

Genom att bygga ett varumärke så får man som företag en tydligare relation till sina kunder. Det varumärke man skapar ger kunderna tydliga associationer till vad man står för, vad man levererar och vad man erbjuder. Målet är att ditt företag ska kunna nämnas, att någon ska se din logotyp eller dina tjänster och direkt kunna veta vad ni står för.

Hur bygger man då upp ett starkt varumärke? Vi tänkte gå igenom några konkreta tips kring detta, men innan dess så ska vi titta närmare på några exempel på hur ett varumärke fungerar rent praktiskt. Som hjälp till detta så tar vi två amerikanska företag som du säkerligen känner till. McDonalds och Nike. Där har vi klassiska exempel på där man arbetat fram ett starkt varumärke och där alla vet exakt vad som förväntas.

Ser du McDonalds skylt – De gyllene bågarna – så känner du säkerligen ett kurr i magen. Du vet hur en Big Mac smakar, du vet vilka tillval som är möjliga att få, du vet hur det ser ut rent inredningsmässigt och du vet också hur prisbilden ligger – detta oavsett var i världen du befinner dig. Samma sak gäller för Nike och deras ikoniska logotyp i form av The Swoosh som representerar modernitet, ungdomlighet, en känsla för mode samt en aktiv, lite mer alternativ livsstil.

Nike – ett starkt varumärke att lära av

Nike är, ska man veta, ett tydligt exempel på där rätt marknadsföring och rätt varumärkesprofil kan hjälpa ett företag att slå sig in på en marknad som egentligen var full och där en extremt hög konkurrens redan fanns – Adidas, Puma, Fila och så vidare – och där man använde sig av olika strategier för att bygga upp en egen relevans. Ett exempel på detta var att man hittade nya, coola namn som använde Nike´s produkter.

Michael Jordan som det stora exemplet. Genom att Jordan valde Nike – och var överlägset bäst – så fick man den nya, yngre generationen att förknippa Nike med framgång. Detta medan exempelvis Adidas blev förknippad med äldre, mer trötta, spelare och användare. Saker som, givetvis, också kommit att förändras fram och tillbaka beroende på mode och på vilka som företagen har sponsrade.

Vill man idag hårdra det – och det ska vi såklart göra – så har Adidias valt trygga och mer ödmjuka personer som bär deras kläder och utrustning: Messi och Tyska Landslaget i fotboll. Detta medan Nike å sin sida valt attityd och lite mer kaxiga spelare som Zlatan och Ronaldo.

Där har både Adidas och Nike kunnat dra nytta av varandra och hitta sin målgrupp.

Hur kan du bygga ditt varumärke?

Kan du lära dig något av Nike och av McDonalds? Givetvis. Vi tänkte ge några nycklar till hur du skapar ett varumärke som blir positivt laddat och som kunderna förknippar med någonting bra och högkvalitativt. Här följer några tips:

  1. Ett bra namn: Nike. Apple. McDonalds. Microsoft. Nisses Kakel och Plattsättning AB i Mönsterfors. Google. Finn ett fel i denna uppräkning. Ett företagsnamn ska var kort, koncist och ligga rätt i munnen när man uttalar det. Att välja ett kort företagsnamn ger också snyggare visitkort och coolare grafiskt material. Tänk på att det ska vara unikt och skilja sig från konkurrenternas namn också.
  2. Vad står ni för? Att ha tydliga ledord och riktmärken ger er tydliga förhållningsramar och det ger också kunderna en trygghet. De ska kunna se er logotyp och direkt veta vilka värderingar ni har och vad ni står för. Vad är er mission och vad vill ni åstadkomma? Tänk ut en bra plan som leder er till målet.
  3. Grafisk Profil: Ta hjälp med att utforma en grafisk profil som folk lägger märke till. Återknyt gärna till den bransch du tillhör och försök att tänka lite utanför boxen. Den profil du väljer ska kunna, fristående, berätta en historia om ditt företag.
  4. Marknadsföring och PR: Var vill du synas, vilken målgrupp vill du nå – och i vilka sammanhang vill du att ditt företag ska synas och förknippas med? En gedigen och genomtänkt plan för både marknadsföring och PR kommer att stärka ditt varumärke och samtidigt öka din försäljning och omsättning. En stor – större än du tror – del av budgeten ska placeras här.
  5. En och samma röst: Dina medarbetare ska inkluderas i varumärket och byggandet av detta. Ni ska samtliga tala med samma röst och genom detta skapa en trygghet och igenkänning hos kunderna. Tänk även på att detta gäller för sociala medier och för arbetet med er hemsida. Ett språk som skiljer sig åt mellan uppdateringarna kommer att vara förvirrande för läsaren. Och – viktigt! – försök att vila lite. Var inet för snabb på hanen. Internet glömmer aldrig! Agera aldrig i affekt utan ta det lugnt, även om det blåser upp till storm.